CLUBREGELS OP STEPBRIDGE      

Terug naar het overzichtsscherm

Bij spelen op StepBridge gelden hier en daar afwijkende regels. Daarom volgt onderstaand informatie over de afspraken die we bij clubdrives van HOC/Studiecentrum hanteren.

Als wedstrijdleider (WL) bij onze clubavonden treden afwisselend op: Gert Walch, Hanneke van Gelderen, Jan Jaap van Ieperen en Simon Kuipers. In de toernooi-informatie op StepBridge is te zien wie op een avond de wedstrijd leidt.

Inschrijving

Bij HOC/Studiecentrum hanteren we de stelregel dat minimaal één speler van een paar lid dient te zijn van onze vereniging. Invallers die geen lid zijn, dienen vooraf opgegeven te worden aan de teco.

Communicatie

  1. Om ongeoorloofde informatie (OI) te voorkomen als je de WL hebt geroepen:
    1. stuur berichten niet naar de tafel, maar in een prive chat naar de WL - tenzij het natuurlijk informatie is die iedereen mag weten (bv. in het geval van een vermoeden van een technische storing bij een van de spelers aan de tafel).
    2. in noodgevallen (bv. bij technische storingen bij jezelf zoals een verbroken internetverbinding): bel de WL. Zet het nummer van Gert (0630-159 856), Hanneke (070-365 6157), Jan Jaap (070-350 0394) en Simon (015-261 6815) in je telefoon. Bel alleen de wedstrijdleider van dienst op die avond!
  2. Als er toch OI over tafel gaat zal elke twijfel of hier door het paar gebruik van is gemaakt in hun nadeel werken. Voor tegenstanders is het natuurlijk geen OI.

Speeltijd voor de clubdrive

  1. Er wordt gewisseld als de tijd om is, tenzij:
    1. de WL van mening is dat er eerder gewisseld kan worden omdat alle tafels eerder klaar zijn. Dit wordt dan wel aangekondigd.
    2. een of meerdere tafels in slag 11 of later zijn vlak voordat er gewisseld moet worden. Dan komt er 30 seconden bij om ook die tafels de kans te geven het spel af te krijgen. Let op: dit is een handmatige actie van de WL en het kan dus wel eens fout gaan.
  2. Mocht er een langdurige arbitrage zijn geweest, dan kan de WL ervoor kiezen om een spel aan die tafel over te slaan (dat spel wordt voor die paren geannuleerd en telt dus niet mee voor hun resultaat).
  3. Als de tijd van de ronde verstreken is en de bieding van het laatste spel van de ronde nog niet is beëindigd, krijgt het paar dat in die ronde de meeste tijd heeft gebruikt een score van 40% en het andere paar 60% (bij een butler -3/+3). Alleen in uitzonderlijke gevallen zal de WL deze score nog wijzigen.
  4. Als de tijd van de ronde verstreken is en er al wel een eindcontract geboden is, zal de door de software van StepBridge vastgestelde arbitrale score (zie ook 3. hierboven) een voorlopig karakter hebben. De WL zal deze score bekijken en zonodig aanpassen.
  5. Halverwege de avond zal als regel een korte pauze van vijf minuten ingelast worden. Het begin en einde van deze pauze wordt door de WL aangekondigd.

Systeemkaart

Zorg voor een correcte en zo volledig mogelijk ingevulde systeemkaart. Spreek met je partner af welke systeemkaart gespeeld gaat worden en maak deze ook actief voordat de wedstrijd begint (ga daarvoor in de StepBridge-app naar Club - Identiteit - Systeemkaart). Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een van de standaardsysteemkaarten die StepBridge beschikbaar stelt.

Bieden

  1. Bied in een vlot tempo als je niets hebt om over na te denken.
  2. Alles wat niet echt is, op elk niveau (ook boven 3SA), moet je alerteren en toelichten.
    1. Multi, Muiderberg, Stayman, Jacoby, Niemeijer, RKC, splinters, cues, doubletten (bv. negatief en support) etc.
    2. Afwijkende SA-openingen (9-12, 10-14 etc.).
    3. Gebruik bij voorkeur een omschrijving in plaats van de conventienaam. Bv. bij de 1 Klaverenopening (indien van toepassing) de minimum lengte (0+, 1+ of 2+) ipv "voorbereidend".
  3. Als je vergeten bent te alerteren, geef dan zo snel mogelijk via de berichtenbalk aan "tegenstanders en toeschouwers" alsnog uitleg. Niet aan de tafel, want dan ziet je partner het ook.
  4. Wacht niet met het aan tafel roepen van de WL als je een misklik bij het bieden hersteld wilt hebben. Dan kan het te laat zijn (zie ook onder Wedstrijdleider).

Wedstrijdleider

De WL kan/moet wel door een speler geroepen voor:

  1. een misklik tijdens het bieden als jouw partner daarna nog niet geboden heeft en het heel duidelijk een misklik kan zijn (ter beoordeling door de WL!). Alleen de WL kan een bieding terugdraaien.
  2. het weigeren van een claim. De WL kan zien dat een claim geweigerd is en zal dan als regel uit eigen beweging snel aan de tafel verschijnen. Zijn/haar ingrijpen is lang niet altijd nodig; vaak zal na de weigering verder gespeeld worden, en dan hoeft de WL als regel niets te doen. Dat gaat vaak sneller dan een beslissing van de WL afwachten. Speel dus liever door en probeer een paar slagen later weer te claimen, of leg de claim uit via de chat. Wordt de claim nog steeds betwist, roep dan de WL. Geef de WL alle benodigde informatie (m.n. de toelichting op de claim) zodra deze aan tafel komt. Dat kan via een bericht aan de tafel.
  3. Een onjuiste claim door de leider: als je van mening bent dat de leider gebruik heeft gemaakt van de weigering, is het verstandig de WL er bij te halen. Geef de WL alle benodigde informatie zodra deze aan tafel komt. Dat kan via een bericht aan de tafel.
  4. Het over tafel gaan van OI, waarvan jij denkt dat de tegenpartij er voordeel van heeft (gehad). NB: de WL ziet niet wat er aan een tafel gebeurd is als hij/zij daar nog niet is. Houd daar svp rekening mee.
  5. Houd er rekening mee dat een WL slechts aan één tafel tegelijk actief kan zijn. Het kan dus (in uitzonderingsgevallen) even duren voordat hij/zij aan tafel verschijnt.

 Een WL dient bij voorkeur niet geroepen worden voor:

  1. een misklik tijdens het spelen. Deze wordt conform de door de NBB gehanteerde regels niet gehonoreerd; HOC/Studiecentrum heeft deze regel overgenomen voor clubwedstrijden.
  2. het niet alerteren van een bod waarvan je zelf ook kunt verzinnen wat het is. Bijvoorbeeld: 2K na hun 1SA opening. Kijk op de kaart van de tegenstanders en vraag vriendelijk of ze de volgende keer wel willen alerteren en melden of het Stayman dan wel Niemeijer is. Via de chat kun je aan een tegenspeler altijd vragen wat een bieding betekent.
  3. langzaam spel. De WL kan zelf goed zien welke tafels achterlopen. Ook kent de WL meestal zijn/haar "pappenheimers" wel.
  4. technische storingen. De WL kan hier niets mee. Bel je partner om te vragen wat er aan de hand is, zodra je het vermoeden hebt dat hij/zij connectie problemen heeft. Meld svp aan de tafel dat je dat doet, dan weten zij het ook. Eventueel zal een spel geannuleerd worden als het niet meer gespeeld kan worden in de resterende tijd; als je dat zou willen, dient de WL natuurlijk wel even ingelicht te worden.